Terwijl techbedrijven en autofabrikanten de mond vol hebben van een toekomst met zelfrijdende auto’s, waarbij veiligheid voorop staat, is de realiteit voorlopig nog anders.
In Nederland rijden auto’s met technische snufjes zoals parkeersensoren en remsystemen vooralsnog méér schade dan auto’s die dergelijke voorzieningen niet hebben.
Dat blijkt uit het de Branchemonitor Schadesector 2018-2030, die woensdag werd gepubliceerd. Het rapport is samengesteld door autoadviseur Leo Oude Essink en kennisplatform Automotive Insiders.
Volgens Ric van Vugt van Automotive Insiders is de kans op schade groter naarmate er meer veiligheidsvoorzieningen worden gebruikt. Daarbij gaat het om parkeersensoren voor en achter, lane control en remsystemen.
Auto’s die over alle hulpfuncties beschikken, hebben een schadekans van 23 procent, tegen 14 procent voor auto’s die geen enkele extra veiligheidsfunctie hebben. Een van de problemen is dat dat parkeersensoren soms niet goed genoeg zijn, waardoor obstakels over het hoofd worden gezien.
Bestuurder confuus door technische snufjes
Daarnaast krijgen bestuurders vaak onvoldoende instructie over het gebruik van de technische functies.
Van Vugt: "We weten niet precies hoe bestuurders omgaan met de technische opties. Het gaat vaak om auto's voor zakelijke rijders die ze als extra geleverd krijgen bij een leaseauto. Soms worden de hulpfuncties niet of niet allemaal gebruikt. En als ze wel worden gebruikt, kunnen er ook situaties ontstaan waarbij de aandacht van de bestuurder te veel verslapt, omdat deze volledig op de technische steunmiddelen vertrouwt."
Vervelend voor verzekeraars is dat de schadelast bij auto's met meer technische voorzieningen doorgaans groter is.
Verzekeraars en leasemaatschappijen vergoeden nu voor 1,4 miljard euro aan schade per jaar. Dat wordt volgens de prognose van het rapport 250 miljoen euro meer in 2025, waarvan 125 miljoen euro door technische veiligheidsopties.
Van Vugt: "Die verwachte hogere schadelast komt deels door factoren als een toename van het aantal gereden kilometers, demografische factoren en groei van het wagenpark. Door de vergrijzing krijg je relatief meer ouderen op de weg die op hoge leeftijd nog rijden. Maar de toename van auto's die voorzien zijn van technische veiligheidsfuncties speelt ook een belangrijke rol."